Spirituális könyvek, írások, Fényháló Spirituális Magazin

SZELLEM KOMMUNIKÁCIÓ

Bliss Léleksziget

Légzés

A legtöbb ember légzéskor tüdőkapacitásának csak egy részét használja ki. Felületesen lélegeznek, alig tágítva a mellkast. A válluk görnyedt, s fájdalmasan feszül a hátuk felső része és a nyak, valamint oxigén hiányban szenvednek. Ezek az emberek hamar elfáradnak és nem is sejtik, hogy miért. Légzéskor csak a tüdő felső vagy középső részét használják és a rekeszizmot nem megfelelően dolgoztatják.
A legtöbb újszülött helyesen lélegzik. Az évek során a testünkben és az életünkben lévő feszültségek befolyásolják a helyes működést. A jógalégzés ezt ellensúlyozhatja, de hasznos, ha elsőször megértjük a légzés alapvető mechanizmusát. (ábra)

Képzeld el a tüdődet, mint egy fejjel lefelé álló fát. Törzse a légcső, melyet porcgyűrűk tartanak nyitva. A légcső két nagy ágra osztódik, a főhörgőkre, melyek viszont számos, egyre kisebb ágra osztódnak, míg végül apró ágakat alkotnak, ezek a hörgőcskék. A hörgőcskék tüdőhólyagocskának nevezett, vékonyfalú hólyagok fürtjeivé nyílnak.

A tüdő szivacsos, lyukacsos és rugalmas. A mellhártya tartja és védelmezi, melynek egyik fala a tüdőhöz tapad, másik fele pedig a mellkas belső falához. A test jobb oldalán három tüdőlebeny található, bal oldalán pedig kettő (helyet hagyva a szívnek). A tüdőlebenyek szabadon állnak, kivéve a gyökerüket, ahol a légcsőhöz csatlakoznak és a szívnél, ahol a szívet borító szívburokhoz csatlakoznak. Minden alkalommal, amikor levegőt veszel, a szívedet finom masszázs éri.
Mielőtt a levegő a légcsőbe jutna, bemegy az orron, ahol apró szőrszálak szűrik ki a szennyeződéseket. Aztán keresztülmegy az orrkagylón, mely úgy működik, mint a fűtőtest lemezei, itt a levegő felmelegszik és megnedvesedik. Ezután átmegy a garaton és a gégén (ádámcsutka), mely a hangképzésért felelős és védi a légutat az ételek vagy folyadékok bejutásától.
A szoptatott csecsemők átlagosan percenként 50szer vesznek levegőt, egy kisgyerek percenként 15-25 alkalommal, a felnőttek pedig 10-14 alkalommal.


A vér szén-dioxid szintjéről szóló, az agy légzésközpontjába érkező üzenetek tudatos erőfeszítés nélkül szabályozzák a légzést. De a légzés mélységét és sebességét szándékosan megváltoztathatjuk – ez a pránájáma. Már gyakoroltad a pránájámát úszás közben, vagy akkor, amikor más fizikai erőkifejtést végeztél, léggömböt fújtál fel, fúvós hangszeren játszottál, vagy elfújtad a gyertyákat a szülinapi tortádon.
Amikor beszívjuk a levegőt, akkor a bordák között található bordaközi mellizmok tevékenysége hozza a levegőt a tüdőbe. Ezek az izmok úgy emelik meg a bordákat, ahogyan a vödör füle emeli meg a vödröt. A rekeszizom, amely ellazult állapotában egy nagy, kupola alakú izom, összehúzódik, és kisimul a hasi szervek irányában a levegő beszívásakor - ezért látjuk a hasat kidomborodni, amikor az ember helyesen szívja be a levegőt. A levegő benntartása több időt hagy arra, hogy a vér felvegye az oxigént, és így növeli az energiaszintet. Amikor kifújod a levegőt, a bordaközi izmok ellazulnak, a mellkas visszahúzódik és a rekeszizom ellazul, ismét felvéve jellegzetes kupola alakját.


A helyes légzés néhány kedvező hatása: rugalmas gerinc, megjavult testtartás, szabályos mozgás, egészséges idegrendszer, tökéletesebb vérkeringés, megnövekedett életerő, erőteljes, kedves és dallamos hang, rendszeres, tökéletes kiválasztás, egészséges immunrendszer, oxigéndús vér, tökéletesebb anyagcsere, jól szabályozott, vegetatív idegrendszer, kiegyensúlyozott ph.
A helytelen légzés tünete: rossz testtartás, összeszűkült mellkas, görnyedtség, idegfeszültség, szorongás, rossz vérkeringés, asztma, hörghurut, mellhártyagyulladás, kimerültség, erőtlen hang, sértődékenység, depresszió.


Hasi légzés gyakorlatban

1. Hasi légzés /a tüdő alsó része /hasznos, ha azonosítjuk és megkülönböztetjük a mellkas és a has területeit, melyek a teljes jógalégzés során kitágulnak/

2. Nyújtózkodj egy kicsit, majd mindkét kezedet pihentesd könnyedén a hasadon, a köldököd fölött úgy, hogy a két középső ujjad éppen megérintse egymást.

3. Mellkasodat mozdulatlanul tartva szívd be a levegőt a tüdő alsó részébe. Képzeld azt, hogy egy palackot töltesz meg vízzel, úgy, hogy a vizet (jelen esetben a levegőt) a palack aljára öntöd. Figyeld meg, hogy távolodnak el egymástól az ujjaid, amikor a hasad kitágul és a rekeszizom lefelé megy, aztán hogyan kerülnek vissza egymás mellé, amikor kifújod a levegőt.

4. Folytasd ezt néhány percig, egyenletesen számolva: négy ütemen keresztül szívd be a levegőt, négy ütemig tartsd bent, négyig számolva fújd ki, és tartsd üresen a tüdődet, amíg újra négyig számolsz.


Mellkasi légzés /a tüdő középső része/

1. Hajlítsd be a karodat, és a kezedet tedd a mellkasodra mindkét oldalon. Teljesen fújd ki a levegőt.

2. Szívd be a levegőt a mellkasod közepére, érezd, ahogy a bordáid felfelé és kifelé mozdulva kitágulnak, mialatt négyig számolsz. Tartsd bent a levegőt négy ütemig, négy ütem alatt fújd ki és tarts szünetet, amíg újra négyig számolsz. Folytasd ezt a ritmust néhány légvételen keresztül, amíg kényelmes és érzed a mellkasod tágulását.

3. Most helyezd a kézfejedet a hátad közepére. Ismételd meg a légzőgyakorlatot, hogy hátrafelé is érzékeld a mellkasod kitágulását.


Kulccsonti légzés, tüdőcsúcs
1. Helyezd a kezedet könnyedén a mellkasod felső részére, közvetlenül a kulcscsont alá.
2. Lélegezz könnyedén a mellkasod felső részébe, legfeljebb 5 légvételen keresztül. Érezd azt a nagyon kis kitágulást, ami ezen a területen lehetséges. Fontos, hogy ne csinálj semmit ezen kívül. Ha erre a területre szívjuk be a levegőt, attól hajlamosak vagyunk szorongóvá válni.


Három teljes jógalégzés:


Tűzlégzés/szuszogó légzőgyakorlat

Ez a gyakorlat tökéletesíti a koncentrációt. Mivel nagyon erősen igénybe veszi a hasizmokat, különösen jó hatással van a köldök területére. Melegítő és energetizáló hatású. Az egész testet megtisztítja és ellátja oxigénnel. Lehetséges, hogy a gyakorlat során bőséges izzadást tapasztalsz majd.

1. Egyenes derékkal ülj, a kéz a térden pihenjen. Figyelj arra, hogy a tested mindvégig egyenes maradjon a gyakorlat során és engedd le az álladat. Alaposan fújd ki a levegőt, teljesen ürítsd ki a tüdődet.
2. Hunyd le a szemed és lassan lélegezz be, majd a levegőt hirtelen, erőteljesen fújd ki. A kilégzéseknek hangsúlyosabbnak kell lenniük, mint a belégzéseknek, gyorsan, energikusan végezd, a hasizmaidat egy lökéssel húzd össze. A belégzés legyen könnyű, lassú és hosszú.
3. A gyakorlatsor kezdéseként kb. másodpercenként egy légzést lökj ki. Ha már gyakorlottabb vagy, óvatosan emeld másodpercenként két kilökésre.
4. Kezdj reggelenként egy sorozattal, 10szer belélegezve és 10szer kilökve a levegőt.
Kedvező hatások: tisztítja és erősíti a légzőrendszert, és az orrjáratokat, Megszünteti a görcsöket a légcsőben, növeli a tüdőkapacitást, fokozza az oxigénfelvételt, eltávolítja a szennyező anyagokat a vérből, fokozza az energiát, felmelegíti a testet, tökéletesíti a koncentrációt, erősíti a keringési rendszert.
Ha a gyakorlat erős szédülést okoz, akkor hagyd abba!


Hűsítő légzés
A beszívott levegő az orrban felmelegszik és megnedvesedik. Ennél a gyakorlatnál a levegőt egy csövön keresztül szívjuk be, melyet az összesodort nyelvünkkel képezünk. Ez hűsítő hatású.

1. Ülj kényelmes testtartásban, kezedet a térdeden pihentetve. Alaposan fújd ki a levegőt.
2. Dugd ki a nyelvedet kb. 1,5 cmre és hajlítsd felfelé a szélét úgy, hogy a nyelved cső alakot képezzen.
3. Lassan lélegezz be a cső elején lévő nyíláson keresztül.
4. Csukd be a szádat és tartsd bent a levegőt négyszer olyan hosszú ideig, mint ameddig a belégzés tartott.
5. Lassan fújd ki a levegőt az orrodon keresztül. Ezzel a végére értél egy sorozatnak.
Kedvező hatások: hűsítő hatás, megnyugtatja a szemet és a fület, enyhíti az epeproblémákkal járó tüneteket és lázat, javítja az emésztést, az anyagcserét, aktiválja a májat.

Váltott orrlyukú légzés

Ez az egyik leghatékonyabb és legjótékonyabb hatású légzés technika. Rendkívül nyugodttá és magabiztossá válsz, ha rendszeresen végzed, mivel a gyakorlat megtisztítja és megnyugtatja a központi idegrendszert. Ezenkívül segít fejleszteni az elme és az érzelmek feletti uralmat, tisztítja az orrot és normalizálja az anyagcserét.
Ha túlnyomó részt a jobb orrnyíláson át lélegzünk, akkor a bal agyfélteke működését aktivizáljuk és cselekvő hangulatban vagyunk. A bal orrnyíláson át történő légzés a jobb agyfélteke működését stimulálja és nyugodtabb, töprengőbb hangulatot segít elő.
A régi jógik a megfelelő orrnyílást használták az adott feladathoz. Amikor egyformán lélegzünk mindkét orrlyukon keresztül, akkor nyugodtak és kiegyensúlyozottak vagyunk. Jótékony hatású gyakorlat vizsga, interjú vagy bármilyen más stresszes helyzet előtt.


1. Alaposan fújd ki az orrodat mielőtt elkezded a gyakorlatot. Ülj kényelmes testtartásban, egyenes háttal.
2. A jobb kezed mutató és középső ujját pihentesd a homlokod közepén. Alaposan fújd ki a levegőt.
3. Lassan lélegezz be mindkét orrnyíláson, majd hüvelykujjaddal fogd be a jobb orrlyukat.
4. Fújd ki a levegőt a bal orrnyíláson át.
5. Lélegezz be a bal orrnyíláson keresztül.
6. Zárd le a bal orrnyílást a gyűrűsujjaddal, vedd el a hüvelykujjad, és fújd ki a levegőt a jobb orrlyukon keresztül.
7. Lélegezz be a jobb orrlyukon keresztül, zárd le a hüvelykujjaddal, fújd ki a levegőt a bal orrnyílásodon, és így tovább. Egyenletes ritmust tarts fenn.
8. Amikor kényelmes lesz ez a légzésritmus, megváltoztathatod az arányokat a kilégzés meghosszabbításával és lassításával. Kezdj egyszerre 5 percnyi gyakorlással, fokozatosan növeld az időt, amíg el nem éred, hogy kényelmesen végezd a váltott orrlyukú légzést akár 20 percen keresztül.
Kedvező hatások: kiegyensúlyozza az idegrendszert, tisztítja az orrjáratokat, fokozza a koncentrációt és az éberséget, enyhíti a stresszt.

Ha erősebb szédülés jön rád, hagyd abba.

Gyakorold a különböző légzéseket!



Hírlevél